کلامی از امیر المومنین (کلام ۱۱۴ از کلمات قصار نهج البلاغه)

farhangnews_113209-319211-1423210106
کلامی از امیر المومنین (کلام ۱۱۳ از کلمات قصار نهج البلاغه)
2 January 2016
hazrate-mohammad-yasgroup.ir-62
چند حدیث از حضرت محمد (ص)
2 January 2016

کلامی از امیر المومنین (کلام ۱۱۴ از کلمات قصار نهج البلاغه)

8cc6086e0fd4b46ecfedf8529ce0ad64_XL

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«وَ قالَ (ع): وَ لَا إِیمَانَ کَالْحَیَاءِ وَ الصَّبْرِ». کلام ۱۱۴ از کلمات قصار نهج البلاغه.
امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: و هیچ ایمانی بهتر از حیاء و صبر نیست.
حیاء یعنی شرم، و هر انسانی که می‌خواهد ایمان داشته باشد اوّل چیزی که شرط است داشتن حیاء است. حیاء از خدا، حیاء از خلق خدا، حیاء از پدر و مادر، حیاء از استاد و … . روایت دارد: «لَا إِیمَانَ لِمَنْ لَا حَیَاءَ لَهُ» کسی که حیاء ندارد ایمان ندارد. واقعاً اگر کسی از خدا شرم داشته باشد گناه و معصیت نمی‌کند، و یکی از ارکان مهم ایمان، حیاء است.
صبر یعنی خویشتن‌داری یعنی تحمّل و تمام دین صبر است، حدیث دارد که پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «الإِیمَانُ نِصْفَانِ نِصْفٌ شُکْرٌ وَ نِصْفٌ صَبْرٌ» ایمان دو سهم است، نیمی از ایمان صبر است و نیم دیگر آن شُکر است. به قول حافظ شیرازی:

صبر و ظفر هر دو دوستان قدیم‌اند بــر اثــر صبــر نــوبت ظفـر آیــد
****
به قول مولانا:
صد هزاران کیمیا، حق آفرید کیمیایی همچو صبر آدم ندید
****

خداوند در قرآن می‌فرماید: «إسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاَهِ إِنَّ اللهَ مَعَ الصَّابِرِینَ» صبر داشته باشید و نماز را برپا دارید که خداوند با صابرین است. صبر در دنیا و آخرت نقش بیسیار مهمی دارد. خداوند در آیه‎ای دیگر می‌فرماید: «وَ جَزَاهُمْ بِمَا صَبَرُوا جَنَّهً وَ حَرِیراً» پاداش کسانی که صبر پیشه می‌کنند بهشت است.

ایمان منشأ و اساس همه‌ی کارهای خوب برای خداوند است یعنی انسان کارها و عبادتهایی که انجام می‌دهد اگر منشأ ایمانی نداشته باشد یعنی بخاطر خدا و ایمان به خدا نباشد سودی نخواهد داشت حتی اگر کار خیر باشد امّا اگر برای خدا نباشد ثمری نخواهد داشت، ایمان درجاتی دارد، در روایت دارد که ایمان هفت درجه است یعنی همه‌ی ایمان به یک شکل نیست برخی در درجه‌ی اعلای ایمان قرار دارند و برخی ایمان ضعیفتری دارند و کسی که در درجه‌ی بالای ایمان قرار گرفته نباید اینگونه تصور کند که کسی که در مرتبه‌ی پایین‌تری از ایمان است پس ایمان ندارد.

عبدالله بن عمر پسر عمر خطاب که ملّای اهل تسنن است گفته: معلّم من یک چوپان بود، گفتند: چطور؟ گفت: روزی با چند نفر از دوستان برای تفریح به خارج شهر مدینه رفتیم و در کنار قناتی نشسته بودیم که چوپانی با چند گوسفند از آنجا می‌گذشت ما هم گرسنه بودیم به چوپان گفتیم: یکی از گوسفندان را به ما بده که کباب کنیم، کسی متوجه نخواهد شد، چوپان گفت: پس خدا کجا رفته؟ عبدالله می‌گوید: چوپان طوری این جمله را به ما گفت که ما متعجب شدیم و از آن پس این چوپان معلّم ما شد و هرگاه می‌خواهیم کاری کنیم به یاد این کلام چوپان می‌افتیم و از آن کار دست می‌کشیم.

خداوند در قرآن می‌فرماید: «إعْمَلُوا مَا شِئْتُمْ إِنَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» هر کاری می‌خواهید انجام دهید امّا بدانید خداوند بینا است. و در جای دیگر می‌فرماید: «ألَم یَعلَم بأنَّ اللهَ یَری» آیا نمی‌داند که خدا می‌بیند.

در اینجا امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: هیچ ایمانی مانند حیاء و صبر نیست. یعنی انسان اگر ایمان داشته باشد این دو خصلت در او وجود دارد، و اگر کسی ایمان داشته باشد هنگامی که بخواهد گناهی انجام دهد وقتی بداند که خداوند می‌بیند و شاهد و ناظر است به سمت گناه نمی‌رود. کسی که حیاء ندارد معلوم می‌شود ایمانش ضعیف است و گاهی اصلاً ایمان ندارد. روایت دارد از امام صادق (ع) که می‌فرماید: «اَلحَیاءُ وَ الایمانُ مَقرونانِ فی قَرَنٍ واحدٍ فَاذا ذَهَبَ اَحَدُهُما تَبِعَهُ صاحِبُه» حیاء و ایمان دو چیز هستند که به یک ریسمان وصل هستند که یک سرش ایمان است و یک سرش حیاء، یکی از آنها که برود دیگری هم می‌رود. یعنی اگر ایمان باشد حیاء هم هست و اگر حیاء باشد ایمان هم هست.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>