ررر
مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان ۸۹(آیت الله رسولی محلاتی)
12 September 2015
3(8)
مراسم شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ۸۹(آیت الله رسولی محلاتی)
12 September 2015

سخنرانی آیت الله رسولی محلاتی (شب ۲۱ ماه مبارک رمضان)

03

بسم الله الرحمن الرحیم

 

نطفه‌ی پاک بباید که شود قابل فیض         نه که هر سنگ و گِلی لؤلؤ و مرجان بشود

****

روایت دارد از امام رضا (ع) که می‌فرماید: وحشتناک‌ترین روزهایی که مردم در پیش دارند سه روز است: روزی که به دنیا می‌آیند، روزی که از دنیا می‌رند، روزی که وارد صحرای محشر می‌شوند. این روایت را امام سجاد (ع) نیز بیان فرمودند امّا با این تعبیر که سخت‌ترین ساعاتی که مردم در پیش دارند سه ساعت است: ساعتی که به دنیا می‌آیند، ساعتی که از دنیا می‌روند، ساعتی که در صحرای محشر حاضر می‌شوند.

قرآن ساعتی را که انسان از دنیا می‌رود «سَکرَه» نامیده و جمع آن «سکرات» است، خداوند در سوره‌ی قاف آیات ۱۹ الی ۲۲ می‌فرماید: «وَ جَاءتْ سَکْرَهُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِکَ مَا کُنتَ مِنْهُ تَحِیدُ * وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ ذَلِکَ یَوْمُ الْوَعِیدِ * وَ جَاءتْ کُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَ شَهِیدٌ * لَقَدْ کُنتَ فِی غَفْلَهٍ مِّنْ هَذَا فَکَشَفْنَا عَنکَ غِطَاءکَ فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِیدٌ» ای انسان! براستی سکرات مرگ به حق فرا می‌رسد و این همان چیزی است که از آن می‌گریختی، و بعد از آن نفخه‌ی صور است که آن روز عذاب است، و همراه هر انسانی راهبر و شاهدی است، تو از این روز غافل بودی و ما پرده‌ها را کنار زدیم و امروز چشم تو تیزبین است.

مفسرین درباره‌ی این آیه گفته‌اند: این آیه یکی از آیاتی است که نشان می‌دهد مرگ یک امر عدمی نیست و وجودی است یعنی مرگ می‌آید و حتمی است نه اینکه وقتی زندگی تمام شد انسان می‌میرد، مرگ خلقت جداگانه‌ای دارد. در واقع مرگ زندگی جدیدی است که خداوند آن را خلق کرده و لذا در روایت دارد: «تَنْتَقِلُونَ مِنْ دَارٍ إلَی‌ دَارٍ» از خانه‌ای به خانه‌ی دیگر منتقل می‌شوید.

روایت دارد در کتاب عیون الاخبار و خصال شیخ صدوق (ره) که از امام صادق (ع) نقل کرده که آن حضرت فرمود: «مَن أحَبَّ أن یُخَفِّفَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَنه سَکَراتِ المَوتِ، فَلیَکُن لِقَرابَتِهِ وُصُولاً وَ بِوالِدَیهِ بارّا، فَإذا کانَ کذلِکَ هَوَّنَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَلَیهِ سَکَراتِ المَوتِ وَ لَم یُصِبهُ فی حَیاتِهِ فَقرٌ أبَدا». کسی که دوست دارد سکرات موت برایش آسان شود نسبت به خویشان خود پیوندی محکم داشته باشد و صله‌ی رحم کند و باید نسبت به پدر و مادر خود نیکوکار باشد، پس اگر کسی اینگونه بود خداوند سکرات و گیجی مرگ را برای او آسان می‌کند و تا زمانی که زنده است فقر سراغ او نمی‌رود.

درباره‌ی صله‌ی رحم روایات بسیاری گفته شده است، روایت دارد که یکی از مسائلی که در قیامت صورت و تجسم پیدا می‌کند صله‌ی رحم است، بطور کلی تمامی اعمالی که در این دنیا انجام می‌دهیم مانند نماز، روزه، سخنانی که می‌گوییم همگی در قیامت صورت پیدا می‌کنند. به قول مولانا:

این سخنهای چو مار و کژدمت         مار وکژدم گردد و گیرد دُمت

****

در روایت دارد وقتی انسان را در قبر می‌گذارند اعمالی که در این دنیا انجام داده است به صورت‌های مختلف اطرافش جمع می‌شوند و در میان این اعمال، صبر بصورت بسیار زیبا نمایان می‌شود و به اعمال دیگر می‌گوید: صاحب خود را یاری کنید و اگر نتوانستید من هستم.

دومین روز سختی که در روایت ذکر شد «هول مطّلَع» است که روایات زیادی دراینباره نقل شده است، در کتاب روضۀ الواعظین از سلمان فارسی نقل شده که گوید: از شش مسئله در شگفت هستم که سه چیز از این شش مسئله مرا به خنده انداخته و سه چیز مرا گریاند، امّا مسئله‌ای که مرا به گریه انداخته جدایی از پیغمبر اکرم (ص) و دوستان پیغمبر (ص) است، دوّم چیزی که مرا به گریه انداخته وحشت ورود به صحرای محشر است و دیگری وقتی به پیشگاه خداوند می‌روم می‌گریم، و آنهایی که مرا به خنده انداخته، کسانی که طالب دنیا هستند و مرگ هم به دنبال آنهاست، انسانهای غافلی که مورد غفلت نیستند ولی تحت نظر چند شاهد هستند و سومین مسئله‌ای که مرا به خنده انداخته کسانی هستند که بلند بلند می‌خندند امّا مشخص نیست این خنده مورد رضایت خداوند است و یا مورد غضب خداست.

در روایت دارد که شخصی خدمت اویس قرنی آمد و گفت: حال شما چگونه است؟، اویس پاسخ داد: حال من همچون حال کسی است که صبح می‌کند و امید ندارد به شام برسد و هنگام شام امید ندارد که به صبح برسد، مژده‌ی بهشت به مردم می‌دهد امّا عمل بهشت ندارد، از آتش جهنّم، مردم را می‌ترساند امّا خودش ترسی ندارد، به خدا قسم ترس از روز قیامت برای احدی در دنیا خوشی نگذاشته است.

روایت دارد که ابوذر غفاری پسری داشت که در ربزه از دنیا رفت، روزی ابوذر بر سر خاک پسرش رفت و گفت: ای پسر! خدا تو را رحمت کند، تو انسان بسیار خوش اخلاقی بودی، نسبت به پدر و مادرت نیکوکار بودی، اگر ترس از وحشت قیامت و ورود به صحرای محشر نبود من دلم می‌خواست که جای تو باشم ولی ترس روز قیامت باعث شده که من چنین آرزویی نداشته باشم؛ و لذا در روایت دارد که آرزوی مرگ نکنید که هول مطّلَع بسیار سخت است. در دعای ابوحمزه‌ی ثمالی داریم که امام سجاد (ع) می‌فرماید: «فَمالی لا أبکی، أبکی لِخُروجِ نَفسی، أبکی لِظُلمَۀِ قَبرِی، أبکی لِضیقِ لَحَدی، أبکی لِسُؤالِ مُنکِر وَ نَکیر إیّایَ، أبکی لِخُروجی مِن قَبری عُریاناً ذَلیلاً حامِداً ثقلی عَلی ظَهری» پس چرا گریه نکنم؟ گریه کنم برای جان دادنم، گریه کنم برای تاریکی قبرم، برای تنگی لحدم، گریه کنم برای سؤال نکیر و منکر از من، گریه کنم برای بیرون آمدنم از قبر، برهنه و خار که بار سنگینم را به پشتم بار کرده.

روایت دارد در اصول کافی از امام صادق (ع) که می‌فرماید: «إذا بَعَثَ اللهُ المُؤمِنَ مِن قَبرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثالٌ مِن قَبرِهِ یَقدِمَهُ أمامَه، وَ کُلَّما رَأىَ المُؤمِنُ هَولاً مِن أهوالِ یَومِ القِیامَه قالَ لَهُ المِثالُ: لا تَحزُن وَ لا تَفزَع وَ أبشِر بِالسُّرُورِ وَ الکِرامَهِ مِنَ اللهِ حَتّى یَقِف بَینَ یَدی الله جَلَّ جَلالَهُ فَیُحاسِبِه حِساباً یَسیراً وَ یَأمُر بِهِ إلَى الجَنَّهِ وَ المِثالُ أمامَهُ، فَیَقُولُ لَهُ المُؤمِنُ: رَحمَکَ الله نعم الخارج کُنتُ مَعی مِن قَبری وَ ما زَلَّت تَبشرَنی بِالسُّرُورِ وَ الکِرامَهِ حَتّى رَأیتَ ذلِکَ فَمَن أنتَ؟ فَیَقُولُ لَهُ: أنَا السُّرُور الَّذی کُنتُ أدخَلتَهُ عَلى أخیکَ المُؤمِنُ خَلقنی الله مِنهُ لأبشرک» روزی که خدای متعال مؤمن را از قبرش بیرون می‌آورد و محشور می‌شود به یکباره وارد صحرای محشر می‌شود و وحشت این روز او را می‌گیرد و گرفتار می‌شود در این هنگام شخصی جلوی او ظاهر می‌شود، همانطور که مؤمن به این وحشتها برخورد می‌کند و متوفق و ناراحت می‌شود آن شخص به او می‌گوید: نترس من هستم، و مؤمن به هر منزلی که می‌رسد و می‌خواهند از او سؤال کنند آن شخص می‌گوید: او همراه ما است با او کاری نداشته باشید، مؤمن به همین طریق می‌رود تا اینکه به در بهشت می‌رسد و شخص از او خداحافظی می‌کند امّا مؤمن دست در گردن او می‌اندازد و او را قسم می‌دهد که بگوید کیست؟ شخص می‌گوید: من همان خوشحالی هستم که بر دل یک مؤمن وارد کردی و مشکلش را برطرف کردی.

پیغمبر اکرم (ص) می‌فرماید: «مِنْ أَحَبِّ  الأعْمَالِ إِلَى اللهِ إِدْخَالُ السُّرُورِ فی قَلبِ المُؤمِنِ» محبوب‌ترین عملها نزد خداوند این است که دل مؤمنی را با رفع گرفتاری او خوشحال کند.

امیرالمؤمنین (ع) می‌فرماید: «عَلَیکُم بِصَنایِعِ المَعرُوف فَإنَّها نِعمَ الزّادَ إلَی المَعادِ» بهترین توشه‌ها برای قیامت کار خیر است.

امام باقر (ع) می‌فرماید: اوّلین کسی که به بهشت می‌رود کسی است که کار خیر می‌کند.

پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «أَهْلَ الْمَعْرُوفِ فِی الدُّنْیَا هُمْ أَهْلُ الْمَعْرُوفِ فِی الآخِرَهِ» کسانی که در دنیا کار خیر می‌کنند در آخرت نیز کار خیر می‌کنند. پیامبر (ص) بسیار سفارش کرده‌اند که در ماه مبارک رمضان به یتیمان و فقرا رسیدگی کنید. کار خیر نه تنها در آخرت بلکه در دنیا نیز پاداش دارد.

ابن جوزی در کتاب تذکرۀ الخواص خود داستانی نقل می‌کند که: شخصی بود به نام عبدالله بن مبارک که بسیار ثروتمند بود و سالی دوبار به مکه می‌رفت، یک سال ۵۰۰ اشرفی تهیه کرده بود که به حج برود به کوفه آمد که شتری بخرد و با کاروانی به حج برود، زنی محجّبه را دید که در میان مذبله‌ها به دنبال چیزی می‌گشت و یک مرغابی گندیده‌ای پیدا کرد و شروع کرد به کندن پرهایش، عبدالله بن مبارک تعجب کرد و از وی پرسید: این چه کاری است که می‌کنید: زن پاسخی نداد و عبدالله بن مبارک اصرار کرد، زن پاسخ داد: من زنی هستم که شوهرم چند وقتی است که از دنیا رفته و سه دختر یتیم دارم و هرچه داشتم را فروختم و مدتی خرج کردم و در خانه‌ها کار می‌کنم امّا کارمان به جایی رسیده که سه روز است چیزی در خانه نداشتیم و این مرغابی را پیدا کردم و می‌خواهم با آن غذایی درست کنم، عبدالله بن مبارک فکری کرد و به زن گفت: دامنت را باز کن و زن چنین کرد و عبدالله تمام ۵۰۰ اشرفی را در دامن زن ریخت و رفت، وقتی دوستان و آشنایان عبدالله از سفر حج بازگشتند او به دیدارشان رفت و به هر کدام از آنها می‌گفت حجّتان قبول آنها نیز می‌گفتند حج شما هم قبول، وی تعجّب می‌کرد که به حج نرفته امّا آنها می‌گفتند که او را در فلان منزل دیده‌اند، عبدالله همان شب خواب پیغمبر اکرم (ص) را دید که به وی فرمود: ای عبدالله! بخاطر کمکی که به این زن کردی و این زن از علویه بود من از خدا خواستم فرشته‌ای را به شکل تو خلق کند و هر سال تا روز قیامت بجای تو سفر حج را بجا آورد حال اگر می‌خواهی به حج برو و اگر نمی‌خواهی نرو.

یکی از بهترین وسایل نجات در قیامت کمک به فقرا و بینوایان است.

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>